logo

تورم ۵ نمره‌ای در نتایج امتحانی برخی دروس پایه/تبیین سناریوهای پنج‌گانه بازگشایی مدارس

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده که معنی دارد و باید خوب تحلیل شود.

به گزارش ایسنا، علیرضا کمرئی در پنل تخصصی «پروژه مهر» سی و پنجمین  اجلاس سراسری مدیران و روسای آموزش و پرورش که در اردوگاه باهنر برگزار شد با بیان اینکه در ماههای گذشته، واگذاری اختیارات به شورای مدارس از محورهای اصلی مورد توجه در تنظیم دستورالعمل های ستادی بوده است گفت: به شورای مدرسه اعتبار داده شد و تبدیل بازگشایی مدرسه به گفتمان ملی از جمله دغدغه هایی است که ستاد هم دنبال می کند.

وی در ادامه شرایط زمینه ای پروژه مهر برای بازگشایی مدارس را برشمرد و گفت: باید مباحث نرم افزاری قوت بیشتری بگیرد. ملاحظات سخت افزاری، آماده‌سازی فضاها، تجهیزات و مباحث مربوط به فضاهای کالبدی جزو ضروریات مسلم است که همه ساله در استان ها انجام می شود، اما آن مواردی که در زیست بوم جدید ما را بیشتر درگیر کرده ملاحظات نرم افزاری و چگونگی برخورد با راهبری آموزشی، افت تحصیلی، بازماندگی از تحصیل و غیره است که اگر به آن ها توجه نشود همچنان «کیفیت»، عنصر مفقود در فعالیت های ما خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: کیفیت همه چیز نیست، اما بدون کیفیت، هیچ چیز نیست. اگرهمه کارها را انجام دهیم، اما کیفیت نداشته باشد راه به جایی نبرده ایم. ما برای مواجهه با زیست بوم جدید آموزش، مدل نداشتیم و برای این روزها آماده نبودیم که البته منحصر به ما نبود و همه جهان با آن روبه رو شدند. باید برای آینده تدابیر جدی داشته باشیم.

به گفته وی تامل در چالش هایی که اجرای برنامه های مدرسه را با مشکل مواجه می سازد نظیر تشدید بحران، پروتکل های بهداشتی و لزوم فاصله گذاری و تقسیم کلاس های متراکم، عدم توازن در میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان (کلاس های نامتوازن)، اندیشیدن درباره ترکیبی از آموزش های حضوری و غیر حضوری، توجه به نقش ویژه خانواده و نحوه مشارکت آنان، توجه به ابعاد روانی دانش آموزان و تقویت فعالیت های مشاوره ای و روانشناختی، توجه به شاخص های کلیدی و نشانگرهای مرتبط با عدالت آموزشی، ارزشیابی های آغازین و تعیین نقطه عزیمت در یاددهی و یادگیری با توجه به احتمال عدم توازن دانش آموزان و توجه به استمرار کاربرد فناوری ها در آموزش به عنوان مکمل یا غیر مکمل ضروری است.

کمرئی ادامه داد: ۱۸ ماه وقفه آموزش های حضوری نشان داد که اگر از قبل مدلی متناسب برای دوره های بحرانی در آموزش کشور تدارک ندیده باشیم نه تنها به اهدافی که قصد آن را داشته ایم نخواهیم رسید، بلکه آنچه در گذشته به آن رسیده ایم را نیز به تدریج از دست خواهیم داد. سردرگمی و بلاتکلیفی و پدید آمدن حسی از آشفتگی نتیجه طبیعی نگاه خطی به روندهای جامعه و نشناختن اقتضائات محیط های ناپایدار جهان کنونی است که نتیجه آن شکست نظام های اجتماعی و در راس آن نظام های آموزشی در اهداف است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با کسب ۱۸ ماه تجربه در زیست بوم جدید فهمی نسبتا عمیق تر از نقش مدرسه و نقش معلم، هم راستا با فهم جهانی در ما به وجود آمد و کارکرد مدرسه و ضرورت وجودی آن مورد تاکید جدی قرار گرفت گفت: با ۱۸ ماه تجربه در زیست بوم جدید، شایستگی های معلمان، نقش آفرینی مدیران، قابلیت منافع و محتوای درسی، کفایت زمان آموزش و تاثیر و ضرورت های مشارکت خانواده ها در جریان تربیت محک خورد و فهمی عمیقتر نسبت به این دسته از امور در ما پدید آمد.

به گفته وی امسال در میانگین نمره امتحانات برخی دروس علوم پایه ۵ نمره تورم داریم و به عنوان مثال میانگین نمرات درسی که میانگین آن ۱۱ بود به ۱۶ و ۱۷ رسیده که معنی دارد و باید خوب تحلیل شود.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما خیلی احتیاط کردیم مبادا درسی حذف شود؛ شاید اگر دست به انتخاب می زدیم، نتایج بهتری می گرفتیم، در ادامه چند سناریو برای بازگشایی مدارس مطرح کرد و گفت: پیش بینی ما این است که سناریوهایی برای بازگشایی مدارس خواهیم داشت. سناریوی اول که دوست داریم اتفاق بیفتد بازگشایی در شرایط کاملا عادی است که البته سناریوی مطلوب و ایده آل ماست که حداقل در شش ماهه اول سال تحصیلی، محتمل نیست. سناریوی دوم بازگشایی مدارس در شرایط حضوری در زمان های کوتاه شده با رعایت پروتکل های بهداشتی است که سناریوی دوم محتمل است و در شرایطی است که واکسیناسیون کامل را انجام و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم که می تواند آموزش های باکیفیتی در پی داشته باشد و مطلوب ماست.

وی افزود: سناریوی سوم هم شبیه سناریوی دوم است، ولی از حیث اجرا تفاوت هایی دارند. سناریوی سوم ترکیبی از آموزش حضوری و غیرحضوری است که مناسب و محتمل است و تا حدی رعایت کیفیت را شاهد خواهیم بود. سناریوی چهارم متناسب با شرایط استان ها و رنگبندی مناطق است و سناریوی پنجم که بدبینانه ترین سناریو است به تشدید اوضاع و آموزش کاملا غیرحضوری اشاره دارد که با توجه به وضعیت موجود چندان محتمل نیست. بنابراین مطلوب ترین سناریو، سناریوی سوم یعنی ترکیبی از آموزش‌های حضوری و غیرحضوری است. در همه اینها باید برنامه درسی متناسب شود.

کمرئی اضافه کرد: در افت تحصیلی دوسال گذشته مباحث کلیدی کتب درسی مورد غفلت قرار گرفت. باید نکات کلیدی را برجسته و معین کنیم. 1.5 ماه زمان و فرصت برای برنامه ریزی دقیقتر وجود دارد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پروژه مهر امسال یک کلان پروژه و مرکب از دهها پروژه خرد است که ابعاد اجرایی آن مانند سال قبل است گفت: استان ها و مدیران و روسا بدانند که پروژه مهر به استان ها تفویض شده و ما وارد فاز اجرایی نمی شویم. همه چیز در اختیار استان بوده و ابعاد نظارتی در دو حوزه قابل بحث است. یک نظارت متمرکز ستادی هم انجام می شود. تمایز پروژه امسال از حیث نظارت در این است که یک یکپارچگی را شاهدیم و ۱۷ زیر پروژه همه تحت یک سیستم مدیریت پروژه به صورت یکجا نظارت می شوند.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *